MAREJESHO asili mila utamaduni wetu

MAREJESHO asili mila utamaduni wetu
2022

MAREJESHO (Teaser)

Media Folder: 

Mobile Recherche-Ausstellung zur Kolonialgeschichte am Kilimanjaro und Meru

In europäischen Institutionen befinden sich Sammlungen mit Ancestral Remains (menschliche Gebeine) und Objekten, die gewaltsam aus den Kolonien entwendet wurden. Zwar wird in den Herkunftsgemeinschaften das Wissen über koloniale Gewalt und den Widerstand noch immer von Generation zu Generation weitergegeben. Doch ist es für Mitglieder dieser Communities fast unmöglich, an diese Informationen in Europa heranzukommen, geschweige denn, die Vorfahren und deren Gegenstände wieder nach Hause zu holen. Die mobile Ausstellung MAREJESHO asili mila utamaduni wetu versucht, diesen Status quo für die Regionen Kilimanjaro und Meru in Tansania zu ändern. Im August/September 2022 reist sie dort in sechs Dörfer, um Informationen über die Sammlungen auszutauschen und mündliche Überlieferungen zu würdigen. Der Schwerpunkt der Ausstellung liegt auf den Chagga- und Meru-Chiefdoms während der deutschen Kolonialzeit. Gezeigt werden Fotos ausgewählter Objekte aus deutschen Museen sowie historische Fotografien, außerdem wird das sensible Thema der Ancestral Remains behutsam thematisiert. Bildende Künstler begleiten die Ausstellung mit ihrem zeitgenössischen Blick auf die lokale Geschichte. Mündliche Überlieferungen, Geschichten und Lieder über die koloniale Vergangenheit werden visuell archiviert und verbreitet, Filmvorführungen, Feierlichkeiten und Diskussionen sind Teil des Programms. MAREJESHO regt einen offenen Diskurs innerhalb der Communities an. Wohin sollen die Vorfahren zurückkehren? Wie sollte man sich an sie erinnern? Wem gehören die Objekte? Sollten sie an den Kilimanjaro und Meru zurückkehren?
Nachdem MAREJESHO in Tansania gezeigt wurde, wird das Projekt in Deutschland an der TA T / Humboldt Universität in Berlin vorgestellt. Diese Präsentation wird das Projekt selbst und seine Ergebnisse reflektieren sowie die Forderungen und Stimmen der Communities in den Mittelpunkt stellen.

Konzept, Recherche, Kuration: Konradin Kunze, Sarita Lydia Mamseri, Mnyaka Sururu Mboro, Gabriel Mzei Orio Künstler: Amani Abeid, Cloud Chatanda, Masana Dokumentation oral history: Malik Saidi Msambaa, Chrispina Chrispin Nazael Architektur: Comfort Mosha, Doreen-maria Mwanauta, Mufaddal Nagree (APC Architectural Pioneering Consultants Ltd) Assistenz: Alice Harrison Management: Marit Buchmeier, Lisanne Grotz (xplusdrei Produktionsbüro), Gabriel Mzei Orio

Eine Flinn Works Produktion mit Berlin Postkolonial und Old Moshi Cultural Tourism Enterprise in Kooperation mit bafico und APC in Zusammenarbeit mit dem Ethnologischen Museum Berlin, dem Zentralarchiv der Staatlichen Museen zu Berlin, den Staatlichen Ethnographischen Sammlungen Sachsen, dem Linden Museum Stuttgart und dem TA T / Humboldt Universität zu Berlin.

Gefördert im Fonds TURN2 der Kulturstiftung des Bundes. Gefördert durch den Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien. Weitere Förderung durch between bridges.

Foto: Chrispina Nazael
Hintergrundbild [M]: GRASSI Museum für Völkerkunde zu Leipzig, SKD, Marlene Nagel und Leipziger Mission (Fotoarchiv)

Shows

Tansania 2022
August 11-14 Keni, Rombo, Kilimanjaro
August 18-21 Marangu, Kilimanjaro
August 25-28 Old Moshi, Kilimanjaro
September 01-04 Kibosho, Kilimanjaro
September 08-11 Machame, Kilimanjaro
September 15-18 Poli, Meru

Deutschland 2023
TA T / Humboldt University in Berlin

Presse

"Khalid Salewa had never seen a picture of his great-great-grandfather until September 2022, when a mobile museum winding its way through the mountain’s foothills arrived in his hometown of Moshi, at the foot of Mount Kilimanjaro in Tanzania. The exhibit, called “Marejesho” (the Swahili word for returns), displayed information about German colonial crimes in an open-air pavilion. Residents looked at drawings of cultural objects — necklaces, combs, shields — from their ancestors now held by German museums. They found in the exhibit proof of what they had previously only heard about from parents and grandparents. Berlin did not just have their art but also their bones: thousands of human remains. As a child, Khalid had learned from his mother, Janet, that she was the great-granddaughter of a king who ruled over the Siha area of the Chagga tribe, until he was publicly executed in 1900 for resisting the German occupation, a brutal campaign across East Africa between 1885 and 1919. After his body was left suspended from a tree for public viewing, it disappeared. In Chagga culture, the burial of a body after death is an essential ritual. Without a proper funeral and resting place, the soul cannot find peace. The legacy of not returning an ancestor to his roots meant illness, misfortune and continued suffering for the descendants: For Khalid and Janet, it meant growing up with a permanent absence.When Khalid learned of “Marejesho,” which was organized by Flinn Works, Berlin Postkolonial and the Old Moshi Cultural Tourism Enterprise, he took his family, including Janet, to view the exhibit. [...] “Marejesho,” the traveling exhibition, represents a rethinking of the imperial museum project, a transcontinental collaboration in which communities can glimpse the ancestral objects they cannot travel to view in German institutes. An earlier project by Kunze’s collective Flinn Works, “Mangi Meli Remains,” focuses on the story of Chief Meli, who was hanged and decapitated alongside Ngalami. A video installation that includes historical photos and material about his life was exhibited in Berlin and then in Dar es Salaam before its permanent installation in Old Moshi’s courthouse and as an interactive memorial online. Mboro, a member of Berlin Postkolonial who is also from the Kilimanjaro area, and was instructed by his grandmother to find Meli’s skull when he came to Germany to study, writes that the work of remembrance includes “bringing custodians and source communities together in ceremony, where epistemologies and forms of engaging with the dead might clash, but where greater knowledge on different histories and narratives of the past will emerge, where friendships might even develop.”

The Dial - Isuue 3: Reparation